De Windstreek is in verandering...De inhoud van de website ook.

Leren en ontwikkelen

door de natuur, met de natuur en vanuit de natuur

Wij zijn bezig een leerweg te ontwikkelen die in principe vrij is en bestaat uit leren door ontwikkeling, De doelgroep zijn de kinderen die leerplichtig zijn en geen aansluiting vinden in de huidige school systemen.

Dat betekent, dat wanneer je als kind en ouder voor de Windstreek kiest, je kiest voor een leerweg die onbekend is.

We denken namelijk niet, dat "rekenen in een ander jasje" het antwoord is. 

Landbouw

Het biologisch-dynamische landbouw bedrijf is een op zichzelf staand geheel waarin samenhang van kringlopen en groeiprocessen aan de orde van de dag zijn. De processen in de landbouw geven dan ook letterlijk en figuurlijk voeding aan de leer en ontwikkelingsweg  op fysiek, mentaal en emotioneel gebied. Voeding wat levenskracht en vitaliteit bezit en bezieling kent. Op zo een plek kan het kind opgroeien, in verbinding zijn met zichzelf en de wereld.

Op het bedrijf kunnen kinderen kijken naar alles wat groeit en bloeit en als het gepast is meedoen. Met de klas, met een maatje of alleen een eigen tuin beheren waarin de bodem wordt bewerkt, gezaaid, het gewas verzorgt en geoogst wordt. Het vieren van de jaargetijden. Het ervaren en doen. Wachten tot het zaad ontkiemt, de vreugde van groei maar ook tegenslagen incasseren als er geen groei of oogst is. Het is een metafoor van het leven zelf. 

Ook geeft het bedrijf de mogelijkheid om leerkrachten dát deel uit het geheel op te pakken wat op dat moment aansluit bij het ontwikkelingsmoment van de kinderen. Helder en praktisch. 

Het biologisch-dynamische landbouw bedrijf is het laboratorium waar het kind in mag oefenen voor de wereld van later. Het kan opgroeien tot een met de wereld verbonden volwassene waarin waarde wordt gekend en herkent.

Kenmerken van Windstreek leren

Er wordt altijd gekeken naar het gehele kind en het kind in het geheel. Wel kunnen we drie werkgebieden onderscheiden: ambachten, kunst en kennis. Deze werkgebieden zijn in evenwicht, op elkaar afgestemd en kunnen samen (op) gaan. In ieder werkgebied wordt het hart, hoofd en handen van zowel kind als leerkracht aangesproken en ingezet.  

 

Op de school van de Windstreek vormen de ontwikkelingsvragen van het kind de leidraad in de leerweg die het kind heeft te gaan. Natuurlijk is de leer en ontwikkelingsvraag niet voor iedereen gelijk. Er wordt zowel individueel gewerkt als in groepsverband.

AMBACHTEN

 In het werkgebied ambacht wordt iets gemaakt wat praktisch en dus zinvol en bruikbaar is. De eigen inbreng komt tot uitdrukking in het materiaal en voorwerp. Het product toetst zichzelf: iets wat op ambachtelijke wijze verkregen is heeft een functie, de functie werkt of werkt niet. Het kind leert het denken in de handeling te zetten, concreet en praktisch, bruikbaar te maken. Zelfvertrouwen en zelfredzaamheid worden eigen gemaakt met alle ups en downs en wat daartussen zit.

KUNST EN CULTUUR

Kunst is de creatie van iets moois of betekenisvols, een uitdrukking van de eigen vrije verbeelding. Het is het instrument wat het kind onafhankelijk en onbevooroordeeld uitnodigt om vanuit de intrinsieke motivatie tot vormgeving van de eigen binnenwereld te komen. De basis voor het beleven en waarnemen van de eigen gevoelswereld wordt hier gelegd. Het kind leert zichzelf innerlijk kennen en daarin krachtig te worden. Respect te hebben voor de schoonheid van ieder individu. Dit vraagt om een waarnemende, ordeloze begeleiding vanuit de leerkracht.

Kennis

Kennis is het theoretische fundament om een vaardigheid te ontwikkelen en tot bewustzijn te laten komen. De Windstreek werkt vanuit vaardigheden en ervaring naar de kennis toe.

Procesleren

Leren is ontdekken. De vorm waarin het onderwijs gegeven wordt, ontstaat vanuit inhoud. Dat betekent dat de vorm van het leren, groeien en ontwikkelen bestaat uit een vraag, de weg (het leerproces) en het leerdoel.

Wanneer de vraag en het leerdoel helder zijn, vult het traject zich gaandeweg, al lerend. Iedere stap nodigt uit tot een volgende stap. De vorm is daarmee veranderlijk, past zich aan aan het ontwikkelingsproces van het kind.

De taak van de leerkracht is faciliteren en het kind begeleiden in zijn/haar proces. Zo, dat het kind gaande het traject, die stappen kan nemen die aansluiten bij zijn/haar natuurlijke ontwikkeling.